Dark stores – tamsiosios parduotuvės

Straipsnio autorius: REAL GAME partneris, komercinio NT konsultantas Ernestas Adomaitis.

Kaip atrodys ateities apsipirkimas? Jo tiesiog nebeliks.

Įsivaizduokite, laisvą minutę automobilių spūstyje išsirenkate patinkantį patiekalą – poke su tunu, jūsų šaldytuvo turinys žinomas pirkinių programėlei, kuri automatiškai papildo jūsų prekių krepšelį reikiamais produktais. Taip pat jūsų automobilio programėlė užfiksuoja, kad langų skystis baigsis po 1,8 dienos, o rytoj jūsų vestuvių metinės. Kaip atrodys pirkinių krepšelis programėlėje? Ar reikės rezervuoti vietą restorane? Ar jums pačiam reikės važiuoti apsipirkti? Tikriausiai jutiminiai apsipirkimai išliks tik didžiuosiuose prekybos centruose, o visa kita bus perkama be jokio kontakto. Ar reikės keliauti į parduotuvę? Tikrai ne, nes jūsų prekės bus padėtos arba namuose, koridoriuje, arba asmeniniame prie jūsų buto ar namo įrengtame paštomate, kuriame įdiegta šaldymo funkcija, atskiri skyriai. Ar pats rinksitės reikiamas prekes? Irgi ne – nes jūsų telefone ar kitokiuose įrenginiuose šias prekes atrinks kompiuterio dirbtinis intelektas, sujungiantis daugialypius namų, transporto, pramogų ir kt. įrenginius.

Procesas atrodys taip:

  • prekių krepšeliai vartotojams bus automatizuoti pagal kalorijų suvartojimą, įpročius, mėgstamus patiekalus, gydytojo rekomendacijas, automobilių parametrus ir t. t.;
  • „didysis“ algoritmas surinks visų vartotojų duomenis ir skirtingi tiekėjai gaus užsakymus;
  • miestuose gamintojai nuomosis vietas „tamsiosiose parduotuvėse“ (šitą įsidėmėkite), į kurias pagal bendrą „big data“ algoritmą pristatys reikiamus užsakytus prekių kiekius;
  • sandėliuose pagal žmonių užsakymus robotai arba žmonės atrinks prekes ir jas pristatys kurjeriams;
  • kurjeriai pagal žmonių užsakymus pristatys prekes į namus;
  • parduotuvės transformuosis ir pradės teikti tik „užsisakyk ir atsiimk“ arba tiesioginį pristatymą.

Atrodo kaip mokslinė fantastika? Prieš 30 m. žemėlapis automobilyje buvo privalomas atributas, be GPS visi keliavo ir kitaip neįsivaizdavo. Lygiai taip pat po 20 m. stebėsimės, kad apsipirkti maisto prekių žmonės važiuodavo į parduotuves ir patys ieškodavo, kraudavo į vežimėlius ir net impulsyviai pirkdavo visai nereikalingus produktus. Tiesa, impulsyvumas nedings, algoritmas būtinai pasiūlys „reikiamų“ produktų, pavyzdžiui, „Snickers“ be cukraus.

Grįžkime į dabartį ir pažiūrėkime, kaip tai keis prekybinio NT segmentą. Pandemija iškėlė viršun verslus: maisto prekių, internetinės prekybos, siuntų, maisto pristatymo ir pan.

Verslai pradėjo arba planuoja kurti „tamsiąsias parduotuves“, tesudarančiose iki 10– 30 proc. viso parduotuvės ploto, kuriose klientai aptarnaujami kaip siuntų atsiėmimo taške. Tokioms parduotuvėms nebereikia pirmo plano prie gatvės, vitrinų, brangių iškabų ar milžiniškos parkavimo aikštelės. Šie taškai gali būti seniai neišnuomojamuose plotuose antrame plane nuo pagrindinių gatvių, tankiai apgyvendintuose mikrorajonuose ar centriniuose verslo rajonuose. „Barbora“ veikia kiek kitaip –  dažnai didžiosiose parduotuvėse žmonės atrenka prekes, bet keisis ir tai –  atsiras greitesnio ir efektyvesnio proceso poreikis. Dėl efektyvinimo nebetiks esama parduotuvių infrastruktūra.

Įdomiausia, kad „tamsiųjų parduotuvių“ klientus pradeda aptarnauti ir restoranų maisto pristatymo platformos. Įsivaizduokite, atsidarote maisto prekių parduotuvės tinklalapį, susižymite norimas prekes ir jums į namus užsakymą kurjeris pristato per 30 min. iš visai netoliese esančios „tamsiosios parduotuvės“. Tas pats atsitiks su elektronikos, biurų, kavos, netgi „pasidaryk pats“ prekių grupėmis.

Žinoma, net ir internetu užsisakius prekes, galima sutartu laiku nuvykti ir atsiimti pačiam. Per pandemiją tokios parduotuvės – pats efektyviausias būdas kovojant su užsikrėtimais: mažai kontaktų su kitais pirkėjais ir pan. Bet jaunajam vartotojui tai bus kasdienybė, o ne prevencija nuo virusų.

Paskutiniu metu pamatėme bekontaktę prekybą žvejybos prekėmis, bekontakčius alaus barus, tad nenuostabu, kad netrukus maisto pristatymo kurjeriai pradės tiekti ir įvairiausias prekes į namus ar biurą. Nejausdami pamatysime, kad jau ir mėnesį, kitą nebuvome parduotuvėje.

Nebijokite, tradicinis apsipirkimas dar kurį laiką neišnyks ir ši transformacija vyks palaipsniui. 🙂 Bet neišvengiamai įvyks.

Straipsnio autorius

Ernestas Adomaitis

Partneris / Prekybiniai projektai

Sužinokite mūsų naujienas pirmieji

Prenumeruokite naujienlaiškį ir gaukite komercinio nekilnojamo turto naujienas tiesiai į savo pašto dėžutę.